söndag 3 juli 2011

Med inspiration från 50-talet

När min mormor dog tog jag hand om en del tyger som fanns kvar i hennes hus. Hon hade inte så hemskt mycket saker, men allt var i väldigt fin ordning. Jag hittade bland annat även denna fina bok, komplett med mönsterark och allt. Jag har tittat på mönstrena flera gånger, men det har aldrig blivit av att jag sytt något efter dem. Kanske beror det på att jag inte är så van vid att sy efter mönster alls. Dessutom har ju dottern VÄLDIGT bestämda åsikter angående kläder och därför har det blivit att jag kör på säkra kort när jag syr till henne.

Men efter att ha tittat på de fantastiska 50-tals klänningarna i denna blogg så blev jag inspirerad att testa något av mönstrena i boken. Jag är ju lite svag för 50-talskjolar och -klänningar. 

Efter att Astrid hade sett den randiga tunikan som jag sydde till Alfred, så beställde hon en klänning i samma tyg. Så jag gav mig på att testa ett mönster från 50-talet. Det är lite modifierat av mig. Dessvärre blev klänningen lite för stor till Astrid. Jag tror dock att hon kommer att vänja sig vid den. annars kanske hon kan ha den nästa sommar eller nåt. Vi får se.

Tyget till klänningen är ett påslakan som också kommer från min mormor. För första gången har jag sytt en passpoal i midjan på klänningen. Det blev riktigt snyggt, även om jag nog inte gjorde som man ska ;). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar